


Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
(XIX w) CHUSTA ŚWIĘTEJ WERONIKI / MANDYLION - IKONA





Opis
ORYGINAŁ
ZABYTKOWA (XIX w) ORYGINALNA "CHUSTA ŚWIĘTEJ WERONIKI" POŚWIADCZONA STEMPLEM ORAZ PIECZĘCIĄ LAKOWĄ WATYKANU
CHUSTA W OSZKLONEJ RAMIE
(Otto Kirstein Glasermeister, Dirschau...)
UWAGA:
Stan chusty: b. dobry
Stan ramy: do renowacji
"Chusta" jest pamiątką świętego Jubileuszu Rzymskiego Powszechnego, kiedy papieżem był Leon XIII (od 1878 roku do 1903 roku). Jest wierną kopią Oblicza Jezusa pozostawionego św. Weronice na płótnie."
Czas wytworzenia chusty: XIX w
Miejsce wytworzenia: Rzym
Czas wytworzenia oprawy: XIX / XX w
Miejsce wytworzenia: Dirschau (Tczew)
"Weronika i jej chusta były jednym z najpopularniejszych motywów w sztuce. Scena wizerunku Oblicza Jezusa pozostawionego na białym płótnie poruszała wyobraźnię artystów nie tylko dlatego, że była wzruszająca. W każdym razie już we wczesnym średniowieczu (V-XV w.), pojawił się jakby osobny gatunek sztuki: twarz Chrystusa malowana na płótnie, która miała być prawdziwym odbiciem twarzy Zbawiciela. Uważano, że takie wizerunki powstały w sposób nadnaturalny, nie ręką ludzką uczyniony. Z kolei po roku 1400 opracowano określone kanony według, w których malarze przedstawiali wizerunki tak, by były zgodne z teologią. Artysta uważany był za narzędzie odtwarzające Bożą wolę. Dlatego obraz ukazujący twarz Chrystusa nie musiał być wiązany z odbiciem w sposób nadnaturalny. Za nadnaturalny uważano bowiem nawet sam proces malowania. Pod koniec średniowiecza pojawiło się więc szereg dzieł uważanych za prawdziwe chusty Weroniki z odbitym wizerunkiem twarzy Zbawiciela. Nie uważano ich za dzieła sztuki, lecz za relikwie."
Inskrypcja pod grafiką:
"VERA EFFIGIES SACRI VULTUS DOMINI NOSTRI JESU CHRISTI
que Rome in Sacrosancta Basilica S. Petri in Vaticano religiosissime observateur et colitur"
Chusta poświadczona jest stemplem biskupim (lewa strona).
Chusty dodatkowo poświadczona lakową pieczęcią Watykanu.
Uwaga: lakowa pieczęć zachowana w bardzo dobrym stanie (ok 90%).
Oprawę wykonał:
"Otto Kirstein Glasermeister, Dirschau
Bau- u. Kunstglaserei ..."
(Powiat Dirschau (niem. Landkreis Dirschau, Kreis Dirschau; pol. powiat tczewski) – istniejący od 1887 do 1920 i od 1939 do 1945 powiat z siedzibą w Tczewie (niem. Dirschau)"
Inskrypcja na etykiecie z tyłu oprawy:
"WEJRZYJ BOŻE, NA OBLICZE CHRYSTUSA TWOJEGO
RESPICE DEUS, IN FACIEM CHRISTI TUI."
(pol. / łac.)
Stan chusty: b.dobry
(patrz zdjęcia)
Niewielkie ślady po zacieku w prawym górnym i dolnym narożniku chusty.
Poza tym brak innych istotnych uszkodzeń.
Brak śladów jakichkolwiek interwencji konserwatorskich.
Stan ramy: do renowacji
(patrz zdjęcia)
Oprawa - rama z uszkodzeniami - ubytki gipsowych dekorów na krawędziach.
Szkło (powojenne ?) bez pęknięć i innych uszkodzeń.
CHARAKTERYSTYKA:
Wymiary obrazu:
szerokość całkowita: 35,0 cm
wysokość całkowita: 45,0 cm
światło obrazu: 24,2 cm x 34,3 cm
Materiał: grafika na płótnie w drewniano gipsowej oprawie
Waga obrazu: 1,49 kg